- Har blitt tryggere på arbeidsoppgavene - Norges Kommunekalender

- Har blitt tryggere på arbeidsoppgavene

Heidi Sagen (56) har jobbet i skolesektoren i alle år, men med ny jobb som skolesekretær på en ungdomsskole fikk hun mange nye oppgaver. Da bestemte hun seg for å begynne på Norges Yrkesakademi for å friske opp kompetansen.

- Utdanningen har gitt meg stort faglig utbytte. Jeg jobber som skolesekretær og alt vi har vært gjennom i studiet er relevant for jobben, sier Heidi Sagen.
Som mange andre, kjente også Sagen på følelsen av at hun ikke var «nødt» til å videreutdanne seg. Men som hun selv påpeker, skjer det hele tiden noe nytt i faget. Da er det ofte ikke tilstrekkelig med sporadiske kurs. Hun ville ha et dypere grunnlag.

- Utdanningen Skoleadministrasjonssekretær går helt konkret på skoleadministrasjons-sekretærbiten. Det jeg lærer i nettundervisningene kan jeg bruke med en gang i jobben. Selv om jeg har vært inne i skolesystemet en god stund, har jeg fått veldig mye ut av å friske opp kompetansen. Det hele gav meg egentlig et lite piff, forteller Sagen.

Læring fra første dag

Som kontoransatt i skolen kreves det at man har kompetanse innen mange fagområder. Gjennom skoleadministrasjonssekretærstudiet får man en grundig innføring i blant annet administrasjon og kontorarbeid, service og relasjonsbygging, elev- og personalforvaltning og skolejuss.