Klimasats gir utslippskutt og omstilling i kommunene - Norges Kommunekalender

Klimasats gir utslippskutt og omstilling i kommunene

Støtteordningen Klimasats gir utslippskutt, mer bruk av klimavennlig teknologi, samarbeid om klimatiltak og nyttig kunnskap i kommunene.

Det viser en evaluering av Klimasats-ordningen gjennomført av Menon Economics.

Klimasats er en støtteordning for kommuner og fylkeskommuner som vil kutte utslipp av klimagasser. Ordningen støtter kommunene i alle deres roller, både som myndighet, eier og drifter, innkjøper og samfunnsutvikler.

Støtten gir blant annet mulighet til å prøve ut nye klimavennlige løsninger og teknologier.

To av tre har søkt

Ordningen administreres av Miljødirektoratet. Siden Klimasats ble etablert i 2016 har 950 prosjekter over hele landet fått tildelt støtte.

To av tre norske kommuner har søkt om tilskudd. 630 millioner kroner er delt ut til konkrete klimatiltak.

Sluttrapporten er klar

Menon Economics evaluerte støtteordningen løpende over tre år, og har nå levert sluttrapporten.

Som grunnlag har Menon blant annet gjennomført flere spørreundersøkelser og dybdeintervjuer med ansatte i kommunene.

Kutter utslipp

Evalueringen viser at Klimasats bidrar til direkte utslippsreduksjoner, og hjelper fram bruk av klimavennlige teknologier, som for eksempel elektriske tjenestebiler, utslippsfrie anleggsmaskiner og klimavennlige materialer i kommunale bygg.

Klimasats har også bidratt til at kommuner samarbeider mer og deler ny kunnskap med hverandre.

Utløser tiltak i kommunene

Følgeevalueringen dokumenterer at ordningens utløsende effekt er relativt høy. Det vil si at kommunene nå har satt i gang en rekke klimatiltak som ellers ikke ville blitt gjennomført.

I tillegg er graden av gjennomføring høy: Rundt 90 prosent av prosjektene gjennomføres som planlagt og få prosjekter avlyses.