Norges Yrkesakademi: Stort behov for folk med yrkesrettet utdanning - Norges Kommunekalender

Norges Yrkesakademi: Stort behov for folk med yrkesrettet utdanning

Årets kompetansebarometer viser et kompetansegap og et tydelig behov for yrkesrettet etterutdanning blant ansatte i norske bedrifter.

Daglig leder i Norges Yrkesakademi: Marit Aamold Sundby

Daglig leder i Norges Yrkesakademi mener fagskolene må være på tå hev for å gi bedriftene den kompetansen de trenger i tiden fremover.

NHOs kompetansebarometer er en årlig undersøkelse som kartlegger kompetansebehov i Norge. Kartleggingen har vært gjennomført årlig de siste fire årene. I årets undersøkelse inngår 5557 bedrifter som har besvart ulike spørsmål om sine kompetansebehov.

Her er noen av hovedfunnene i undersøkelsen:

• Nesten 6 av 10 NHO-bedrifter oppgir at de i stor eller noen grad har et udekket kompetansebehov i 2017. Det er 7 prosentpoeng høyere enn fjoråret.

• Litt over halvparten av bedriftene har behov for fagskoleutdannede. Samtidig oppgir om lag seks av ti bedrifter at de har behov for personer med yrkesfaglig utdanning.

• Om lag 80 prosent av bedriftene oppgir at de vil heve kompetansen til dagens ansatte. Ca. 70 prosent oppgir at de vil ansette nye personer fra det norske arbeidsmarkedet.

• Blant bedriftene som har et udekket kompetansebehov, sier fire av ti at de har tapt kunder eller markedsandeler, noen færre oppgir at de har skrinlagt eller utsatt virksomheten, mens en femtedel har redusert virksomheten.