TO BYGG FOR GRETA THUNBERG-GENERASJONEN - Norges Kommunekalender

TO BYGG FOR GRETA THUNBERG-GENERASJONEN

Det planlagte Energihuset i Stavanger blir miljø- og klimavennlig i verdensklasse - et kremeksempel på å innføre nye innovative løsninger innen byggebransjen. Bravida bidrar også til en viktig grønn nyvinning i et annet byggeprosjekt: Et prefabrikert teknisk rom.

Tekst: Arne Danielsen

Foto: Smedvig Eiendom og Arne Danielsen

Publisert i Bravisen 1/2020

Energihuset - et seks etasjers kontorbygg på om lag tolv tusen kvadratmeter - ønsker å tilby rundt 600 arbeidsplasser levert etter den ypperste tekniske byggemiljøstandarden «BREEAM outstanding», som krever at det tilfører noe nytenkende og innovativt.

Brukerne vil tilsvarende settes i høysetet gjennom sertifisering etter «WELL Platinum», som gir standarder for alle faktorer som påvirker innemiljøet for menneskene som oppholder seg i bygget, som vil oppføres like ved Sykehuset.

Prestisjeprosjekt

Bygget vil være et «Plusshus» som produserer mer energi enn det bruker, blant annet gjennom solceller på taket og jordbrønner med varmepumper. Til sammen vil bygget gi positive bidrag til 11 av FNs 17 bærekraftmål.

Energihuset - som antakelig vil bli Norges mest innovative og miljøvennlige - er Smedvig Eiendoms store prestisjeprosjekt, og er ennå ikke fullstendig ferdigprosjektert, fordi kommende leietakere skal få være med å sette sitt preg på bygget. Så langt meldes om stor interesse fra selskaper som ønsker en miljøvennlig arbeidsplass.

Når kontraktene er underskrevet, går prosjektet over fra tegnebrett til realisering, der også Bravida vil spille en rolle. Målet er å ha første byggetrinn ferdig neste år.

Les mer om prosjektet