Så mye kan du spare ved å bytte ut dine gamle vinduer - Norges Kommunekalender

Så mye kan du spare ved å bytte ut dine gamle vinduer

Strømsituasjonen i Norge gjør at mange av oss er mer bevisste på vårt strømforbruk og ser gjerne etter alternative tiltak for å redusere det. Et av de mest lønnsomme tiltakene, på lang sikt kan være å investere i nye, mer energiriktige vinduer.

Opplever du ofte at hjemmet ditt ikke vil holde på varmen uansett hvor mye energi du bruker på å varme det opp? Eller kjenner du kald trekk ved vinduene? Dette kan være tegn på at det er på tide å bytte ut dine gamle vinduer.

I følge Enova kan gamle vinduer stå for opp mot 40% av varmetapet i boligen din. Med tanke på dagens strømpriser kan det utgjøre store summer på strømregningen.

Lavere u-verdi – bedre isolasjonsevne

Energieffektiviteten i et vindu kalles U-verdi. Denne beskriver hvor mye varmeenergi som lekker gjennom produktet. Jo lavere u-verdi, jo bedre er varmeisoleringsevnen til et vindu. I henhold til byggeforskriftene på 80-tallet, hadde vinduene krav på u-verdi på 2,4. Sammenliknet med dagens krav på 0,8, er forskjellen på varmeisoleringen betydelig større fra vinduer laget på 80-tallet. Ved å skifte ut dine gamle vinduer får du betraktelig bedre varmeisolasjon i huset og dermed bruker du betydelig mindre energi på oppvarming.

3-lags glass for redusert strømforbruk

I fjor ble det solgt en million nye vinduer i Norge, hvorav 600 000 ble utstyrt med kun 2-lags glass. Våre beregninger tilsier at hvis disse vinduene ble levert med 3-lags glass, ville det innebære en årlig reduksjon i strømforbruk tilsvarende 2,7 millioner kWh. Med en forventet levetid på opptil 60 år begynner det virkelig å monne.

Les hele saken her>>