Miljøutfordringer på Europavei møtt med miljøgevinster - Norges Kommunekalender

Miljøutfordringer på Europavei møtt med miljøgevinster

Illustrasjon artikkel

På E134 Espelandssvingane ble miljøutfordringer møtt på best mulige vis av lokale Vassbakk & Stol AS.

Espelandssvingane

Foto: Vassbakk & Stol

 

 

Gevinsten ble åpning før tiden, på budsjett og det med besparelser for miljøet. Ved å bruke Glasopor sparte prosjektet nesten 307 tonn CO2-ekvivalenter kontra nest beste lettfyllingsalternativ.

 

Utbedringsprosjekt av nasjonal og lokal betydning

Utbedringen av E134 vest - øst mellom Haugesund og Drammen ved Espelandssvingane gjorde at man ble kvitt en tidligere flaskehals på Europavegen.

Prosjektet er en del av Haugalandspakken. Første spadestikk var 11. desember 2020, og hovedentreprenør har vært Karmøy-firmaet Vassbakk & Stol.

 

Espelandssvingane på E134 var tidligere en flaskehals på europaveien mellom Haugesund og Drammen.

Foto: Statens Vegvesen

 

- For Vassbakk & Stol er dette prosjektet innenfor det vi identifiserer som lokalmarked og et av våre hovedmarkeder - vegbygging. Dermed var det ingen tvil om at dette prosjektet var noe vi interesserte oss for så snart Statens Vegvesen la det ut på anbud, uttaler prosjektleder Stian Nilsen i Vassbakk & Stol.

Nilsen og hans kolleger vant anbudet ved Ølensvåg foran hele ti andre tilbydere. Arbeidet omfattet forbedring av kurvatur, harmonisert veibredde, og sprengning og planering av sideterreng slik at trafikantene får bedre sikt. Det er laget bedre og tydeligere avkjøringsfelt og bedre busslommer. Det er også gjennomført et lokalt miljøtiltak for Haugalandet ved å etablere sammenhengende gang- og sykkelveg for myke trafikanter langs hele den 1,3 kilometer lange strekningen.

LES OGSÅ: Mye tryggere fylkesvei i Larvik »

 

Glasopor spesifisert for krevende prosjekt

Nilsen kan bekrefte krevende utfordringer i prosjektet:

- Vi har jobbet tett på en travel Europaveg, og har planlagt dette prosjektet nøye for å unngå plagsomme heftelser i veibyggingen og for trafikantene. Vi har hatt mange fag på stedet med mindre men komplekse konstruksjoner, grunnforsterkning med peling og spunting, høye fyllinger med Glasopor, og mye stor erosjonssikring.

Det var Statens Vegvesen som spesifiserte Glasopor som et alternativ for lette fyllinger.

- I prosjeketet E134 Espelandssvingane var det tidvis dårlige grunnforhold og lette fyllinger var nødvendig for å oppnå krav til stabilitet av fyllingene. Vi vurderte flere produkter i prosjekteringsfasen, men for dette prosjektet var Glasopor det foretrukne valget. Vi så de store fordelene med tanke på tilgjengelighet og byggbarhet, uttaler prosjektleder Arild Kalleland Vallestad i Statens Vegvesen, og fortsetter:

- Utlegging og komprimering av de forskjellige fyllingene ble utført som beskrevet i kontrakt, og arbeidet gikk som forventet. Glasopor var et godt valg for prosjektet. Det var tidvis store fyllinger, men Glasopor var enkelt å håndtere og ga stabil og tett oppbygging, som var viktig for videre arbeidsprosesser i prosjektet.

Glasopor har blitt brukt som lettfylling for å forbedre kurvatur og utvide veibredde, og som oppfylling inntil brukar. Til dels store høyder har ført til at fyllingene måtte komprimeres i flere omganger. Vassbakk & Stol har benyttet Glasopor flere ganger tidligere, og tok derfor arbeidet med utlegging på strak arm.

 

Glasopor ble brukt som oppfylling inntil brukar.

Foto: Vassbakk & Stol

 

Hensyn til natur- og dyreliv

Kompleks erosjonssikring skyldes at veistrekningen går langs Vågselva, så det har blitt tatt hensyn til natur- og dyreliv.

 

Langs Vågselva er det etablert erosjonssikring og et bedre skille mot veien.

Foto: Statens Vegvesen

 

- Det var et stort miljøfokus i prosjektet for å skjerme Vågselven. I laksens gyte- og smoltutvandringsperioder var det forbud mot arbeid i elva, sier Nilsen.

- Nivået i elva stiger veldig fort ved store nedbørsmengder. Det har vi måttet ta hensyn til både med tanke på å skjerme elven mot utslipp og for egen sikkerhet.

Det er nå et bedre skille mellom veien og elva, slik at miljøkvaliteten i elva nå skal være minst like god som før. 

 

Effektiv prosess med åpning før tida

- Tidlig åpning er et resultat av riktige logistiske valg tidlig i prosjektet. Det var avgjørende å få bygget konstruksjoner første sommer vi hadde lov til å jobbe i elven. Dette lyktes vi veldig godt med, sier Nilsen.

Vassbakk & Stol AS lykkes altså med å åpne E134 Espelandssvingane en drøy måned før tida.

Nilsen fortsetter: - Det ble levert omtrent 9000m3 Glasopor til prosjektet, ca. 90 lass, som måtte koordineres og leveres til riktig tid. Dette ble en vellykket operasjon. 

- Vi vil absolutt vurdere Glasopor som leverandør av lette eller alternative masser i framtidige prosjekter også, avslutter Nilsen.

Planlagt åpning var 1. november i år. Men alt 22. september kunne strekningen overrekkes til byggherre Statens Vegvesen. Divisjonsdirektør Bjørn Laksforsmo i Statens Vegvesen kunne klippe snora på offisiell åpning 28. september.

 

Divisjonsdirektør Bjørn Laksforsmo i Statens Vegvesen kunne offisielt åpne E134 Espelandssvingane 28. september.

Foto: Statens Vegvesen

 

- Ikke bare åpnet vi før tiden. Vi holdt oss også innenfor budsjett. Et godt samarbeid med hovedentreprenør har vært en nøkkel for å få dette til. Utbedringsprosjektet hadde en total styringsramme på 124 millioner, uttalte Vallestad i Statens Vegvesen i anledningens pressemelding.

LES OGSÅ: Med smarte grep åpnet tunnelen tre måneder før tiden »

 

307 tonn CO2 ekvivalenter spart på E134 Espelandssvingane

Vassbakk & Stol og Statens Vegvesen har benyttet 9 132 m3 Glasopor på prosjekt E134 Espelandssvingane. Det gir en besparelse på 306 835 kg CO2-ekvivalenter sammenlignet med nest beste alternativ til Glasopor. Dette i henhold til offisielle EPDer fra aktørene.

Glasopor er fremstilt av 100% resirkulert glassemballasje av det mest finknuste glasset som tidligere gikk til deponi. Materialet produseres med markedets desidert laveste CO2 fotavtrykk.