Scandec utvider skolesatsingen - Norges Kommunekalender

Scandec utvider skolesatsingen

Scandec Systemer har i over 30 år jobbet med lyd og bilde, både til skoler, kulturhus og bedrifter. Nå har en langsiktig satsing på interaktivitet i klasserommet åpnet nye dører for bedriften.

- Scandec har flere bein å stå på, smiler pedagogisk leder i Scandec, Lars Persen til Skolemagasinet. Våre flinke medarbeidere har blant annet vært med på å utarbeide de standardene som nå brukes for talevarsling i norske skoler. Vi har levert utallige prosjekter med lyd til store idrettshaller, mindre gymsaler og auditorier. Mikrofoner og PA-anlegg fra oss er på plass i skolenes musikkrom. Vi er vel nærmest det vi kan kalle en totalleverandør av lyd og bilde til skolesektoren, sier Persen, som jobber mest med pedagogisk bruk av de interaktive skjermene.

Persens pedagogiske bakgrunn kombinert med miljøet i en teknologibedrift som Scandec trekkes frem som et viktig element i Scandec Systemers suksess med å implementere interaktive skjermer og digitale verktøy i undervisningen.

Arbeidsmåter endrer seg. iPader skal speiles til skjermene. Apper på skjermene - og på nettbrett og pcer - gjør at det finnes et univers av muligheter for både lærere og elever. Verktøy som OneNote gjør veien kort fra det som skjer på skjermen foran i klasserommet til elevenes digitale notatblokker. Nye plattformer binder teknologien sammen og elevene kan jobbe mer strukturert og samhandle bedre. Vurdering kan skje i sanntid. Mulighetene for variert og god kommunikasjonen i klasserommet er rett og slett blitt mye bedre de siste årene.

- Scandec har holdt fast på en viktig faktor hele tiden siden vi begynte med den interaktive satsingen, forteller Persen. - Vi skal være ute på skolene, jobbe aktivt med pedagoger og ha læring i fokus. Det er arbeidskrevende, men viktig for oss. Å se lærere som gleder seg over egen mestring er virkelig givende! Og når de mestrer vet vi at investeringen som er gjort har en verdi i læringsarbeidet.

De siste to årene har tallet på interaktive skjermer Scandec har levert gjennom sine forhandlere til norske skoler nærmest eksplodert.

- Så langt i år har vi mer enn doblet salget fra rekordåret 2017. Så nå var det på tide å få inn flere hender og hoder i skolearbeidet. I første omgang har vi ansatt Kjersti som pedagogisk konsulent.

Han smiler fornøyd når han presenterer Kjersti Arneberg. Kjersti kommer fra Tromsø og er utdannet lektor.

- Med en forkjærlighet for teknologi og didaktikk vil hun passe godt inn hos oss. Og hun skal få nok å gjøre. Det lover jeg. Antallet pedagogisk kurs har økt i takt med salget av interaktive skjermer, og vi har som mål at vi fortsatt skal kunne levere små, men forhåpentligvis viktige, bidrag til skolenes teknologiske utvikling, sier Persen.

- Kjersti er veldig kreativ og vi håper og tror at  hun vil tilføre oss nye tanker og idèer.

En av Kjersti sine oppgaver blir å støtte skoler med opplæring og rådgivning og å støtte Scandec sine forhandlere. Men Kjersti brenner også for teknologi i lærerutdanningen. Hun forklarer:

- Lærerutdanningen skal oppleves som praksisnær, også i bruk av digitale hjelpemidler. Det gjør den ikke i tilstrekkelig grad i dag. Forelesere på universiteter og høyskoler må ha digital didaktisk kompetanse ned på trinn-nivå. Jeg håper jeg i min jobb kan bidra til å hjelpe lærerutdanningene med dette. Selvsagt er det ikke nok å ha kompetanse i bruk av våre interaktive skjermer. Men vi jobber heller ikke bare med dette. En av grunnene til at jeg ønsket å jobbe i Scandec var måten de ser helheten, både hvordan ulike digitale løsninger i klasserommet må kunne jobbe sammen og hvordan all teknologi henger sammen med metodikk og didaktisk tenking.

www.scandec.no