Drammen er kåret til Norges kulturkommune 2019 - Norges Kommunekalender

Drammen er kåret til Norges kulturkommune 2019

12. august ble Drammen kåret til Norges kulturkommune 2019. Avgjørelsen ble kunngjort under Arendalsuka mandag ettermiddag.

Tekst: Drammen kommune/Dag Knutsen-Øy

Prisen som Norges kulturkommune er innstiftet av og deles ut av Norsk kulturforum. Prisen er en anerkjennelse av kommuner som jobber godt med hele bredden av kulturlivets utfordringer og muligheter, der både offentlige, frivillige og private aktører har sin plass og rolle i et helhetlig lokalt kulturliv.
I år gikk den gjeve prisen altså til Drammen kommune.

Prisen deles ut annethvert år, og ble for første gang delt ut i 1992. Norsk kulturforum ønsker gjennom prisen å synliggjøre godt lokalt kulturarbeid der hele befolkningen gis mulighet for meningsfull egenaktivitet og gode kulturopplevelser, i tråd med kulturlovens intensjoner.

Tre nominerte kommuner

I år kom det inn svært gode søknader fra sju kommuner. Søknadene var fra Hemne kommune i Trøndelag, Time kommune i Rogaland, Larvik kommune i Vestfold, Radøy kommune i Hordaland, Drammen kommune i Buskerud, Vinje kommune i Telemark, Sarpsborg kommune i Østfold og Kvinesdal kommune i Agder.
Juryen plukket ut tre av disse som finalister, Drammen, Larvik og Sarpsborg.

Juryens begrunnelse

I arbeidet med å kåre de tre finalistene har juryen vært på utkikk etter kommuner hvor kulturen er en naturlig del av forvaltningen, hvor kulturen er godt forankret hos politikerne og synlig i kulturplaner og generell planlegging gjennom en engasjert kulturpolitikk.
Alle de tre finalist-kommunene satser på kultur i ordets vide forstand, det er rom for mange kulturuttrykk, og juryen ønsker blant annet å trekke frem at kunsten er en tydelig del av finalistenes kulturliv.
Videre er kulturtilbudet i de tre kommunene bredt og mangfoldig. Mangfold og inkludering er et særlig fremtredenen satsningsområde i alle kommunene. I alle de tre finalistkommunene fremstår kulturen som limet i samfunnet.