Sikrer fremtidig ekspansjon - Norges Kommunekalender

Sikrer fremtidig ekspansjon

- kjøper nytt bygg

Nyheter: Tess.no

En av Liers største virksomheter sikrer seg en av kommunens dyreste eiendommer i tråd med sine store planer om utvidelse. TESS vil øke lagerplassen med om lag 7000 palleplasser når ASKO flytter til Sande i Vestfold. I tillegg får TESS med seg 20.000m² bebyggelig næringsareal og en romslig logistikkterminal.

Kapasitet til tredobling
Lokalene blir overtatt i løpet av 2021 og ledige utearealer blir delvis tatt i bruk omgående.

– Vi holder lager både for leverandører og kunder, sier Erik Jølberg og referer til de store trekassene med slanger som står lagret rundt bygningene som TESS disponerer og eier på Frydenlund Industriområde.

Dere har alltid økt og har bl.a. satt opp en midlertidig hall dere kaller "Attpåklatten". Hvor lenge har dere nok plass?

- Basert på tidligere erfaring vil det holde i 12-15 år.

Tror på det offentlige samfunnsansvar
Olje og gass-markedet, samt entreprenører, er bærebjelker i TESS’ kundegrunnlag. I tillegg tror Jølberg på kraftig økning i salget til det offentlige.

– Samfunnsansvar og miljø må vektlegges mer av det offentlige som må bruke bestillermakta til det beste for lokalsamfunnene de skal betjene.

Beregninger viser at 13-16 prosent av kjøpesummen går tilbake til lokalsamfunnet når det offentlige handler av lokale norskeide firmaer, i stedet for utenlandske firmaer til mikroskopiske prisfordeler.

Oslo kommune går foran
Nylig inngikk TESS en større avtale med REN i Oslo kommune, som vektet prisen til 60 prosent og miljøaspektet betydde 40 prosent.